Tips

Tips die je kunt gebruiken bij het ” beoordelen” van je schilderijen.

Om de kwaliteit van je schilderij “door te meten” kun je de volgende punten gebruiken.

1.  Schildertechniek
Het schilderij bestaat uit minimaal 4 opgebouwde lagen verf.
Als een schilderij geschilderd is in één laag verf, dan ziet het er “schraal” uit en heeft het de kwaliteit van “een kleurplaat”.
De kwaliteit van een schilderij wordt beter als je verschillende lagen verf over elkaar heen schildert.
Het is belangrijk om transparante of half transparante lagen verf te gebruiken bij het gelaagd schilderen.
Je kunt dan door de lagen heen kijken.
Dit veroorzaakt diepte in je schilderij.

Jan Versteeg
Jan schildert in Academie Barteljee groep op zaterdagmorgen bij Barteljee

2. Licht/donker werking
In het schilderij is het gehele gebied van licht naar donker toegepast.
Er zijn delen in het schilderij waarin “het hoogste licht” is gebruikt, meestal Titaan wit.
Tevens zijn er delen in het schilderij die bestaan uit donkere kleuren, bijvoorbeeld een mengsel van Pruisisch blauw en gebrande omber.
Door gebruik te maken van de lichtst mogelijke kleuren en de meest donkere kleuren vergroot je de spanning in het schilderij.

Paul Schurgers
Paul schildert in de woensdagavondgroep bij Barteljee

3. Compositie
Er is sprake van kaderdoorbreking, niet alles past binnen de randen van je schilderij.
Sommige vormen kun je verder “denken/afmaken” buiten het schilderij.
Kaderdoorbreking vergroot de spanning in je schilderij.

Anneke Arnold
Anneke heeft deelgenomen aan de online schildercursus  “schildertechnieken deel 2”

4. Compositie
Vormen oversnijden elkaar, daardoor ontstaat diepte in het schilderij.
Er is sprake van “voor en achter elkaar”, sommige vormen zijn in het geheel
zichtbaar, sommige vormen zijn afgedekt door een vorm die er voor staat.

Hans van de Graaf
Hans schildert in de donderdagmorgengroep bij Barteljee

5. Compositie
Gebruik organische vormen ( vormen die in de natuur voorkomen, golfende, zachte vormen )
binnen je schilderij, afgewisseld met geometrische, hoekige vormen.
De afwisseling tussen “zachte en harde vormen” zorgt voor een grotere diversiteit binnen
je schilderij, waardoor je langer geboeid blijft kijken

Anneke Hokke
Anneke neemt deel aan de online teken- en schildercursus voor starters

6. Kleurgebruik
Maak gebruik van complementaire kleuren in je schilderij.
Als de basis van je schilderij uit veel blauwe kleuren bestaat, dan werkt
een vlekje oranje heel goed als contrast.
Hetzelfde geldt voor rood tegenover groen en paars tegenover geel.

Roel Vermeulen
Roel schildert in de woensdagavondgroep van de Academie Barteljee

7. Compositie
Plaats je meest beeldbepalende element op 1/3 vanaf de linker- of rechterrand van je schilderij.
Vaak levert dit een betere compositie op dan wanneer het meest beeldbepalende element in het midden van het schilderij geplaatst wordt.

Ben Houweling
Ben schildert in Academie Barteljee groep op zaterdagmorgen bij Barteljee

8. Compositie
Plaats de horizon in je schilderij op 1/3 deel vanaf de onderkant of bovenkant in je schilderij.
Dit levert vaak een betere composituie op dan wanner de horizon in het midden van je schilderij wordt geplaatst.

Ad Reijntjes
Ad schildert in de woensdagavondgroep van de Academie Barteljee

9. Bekijk je schilderij eens vanuit een spiegeltje dat je in je hand houdt.
Je neemt dan letterlijk afstand van je schilderij.
Je ziet het ook nog eens in spiegelbeeld, waardoor je het “onbevangen”  kan beoordelen en goed kan zien waar er verbeteringen in je schilderij aan te brengen zijn.

10.Maak eens gebruik van beperkt kleurgebruik.

Lies van der Poel
Lies schildert in de maandagavondgroep bij Barteljee

11. Compositie
Om de compositie van een abstract schilderij goed te kunnen beoordelen kun je het schilderij elke keer een kwart slag draaien.
Als het schilderij er goed uit ziet in minimaal 2 verschillende posities, dan heb je een goede compositie gemaakt.

      Heleen Willems
Heleen schildert in de zaterdagmorgengroep van de Academie Barteljee

12. Kleurgebruik en compositie
Het is interessant om een kleur in drie “vlekken” terug te laten komen.
Dit versterkt de samenhang binnen de compositie.
Let bijvoorbeeld in onderstaand schilderij op de toepassing van het geelgroen.

Joke van den Heuvel
Joke  schildert in de zaterdagmorgengroep van de Academie Barteljee